mandag 9. mai 2016

Om bloggen, forberedelser

Om bloggen.

Eksempel på "flecha amarilla" - gul pil som viser at du er på rett vei.
De finnes i mange varianter.


Hensikten med bloggen er flerfoldig. Den kan leses som en reportasje fra vandringen og forberedelsene med tekst og bilder.
Den kan også ses på som en slags erfaringsutveksling enten du har gått "Caminoen" selv eller planlegger å gjøre det.
Men ikke minst fungerer bloggen som en hjelp for meg selv å bearbeide inntrykk, tanker og sånt slik at det ikke går slik de ikke ender med dem som med kjølvannet etter båten.

En blogg har naturlig nok ikke samme krav til struktur, avgrensing og regi som ei bok eller ei webside om et spesielt emne.
Bloggens natur er jo dagbokens hvor opplevelser, filosoferinger, følelser, idéer, planer, ting som gikk galt eller det som var vellykket
kommer ut i ustrukturert tilstand og rekkefølge, nesten som i en tankestrøm.

Det er tredje gangen vi legger ut på camino-tur.  

Fra forrige turene har jeg laget to blogger:

Pilegrimsvandring til Santiago de Compostela 08-15.september 2012
Den gikk fra Villafranca del Bierzo over O'Cebreiro (1330moh) og til Santiago de Compostela. Det ble åtte etapper.

Fra Roncesvalles til Burgos - 11 etapper.
Denne siste er dessverre enda ikke helt ferdig, men jeg har planer om å gjøre den ferdig med en god del bilder. Innleggene fra før selve turen starter som f.eks planlegging, forberedelser, innhenting av fakta og trening mv. er ganske fyldig beskrevet.

Også denne gangen blir det noen innlegg før vi starter, gjerne med link til det jeg har skrevet tidligere, dersom det fremdeles er aktuelle data. Det er ikke vits i å skrive alt på nytt, men noe omskrivinger blir det nok.

Jeg lærte altså sist at det å skrive på direkten fra vandringen bød på visse problemer. Stort sett gikk det greit å få fram en tekst, men noe særlig med bildemateriell var det ikke mulig å få gjennom. Til det var internettforbindelsene for dårlige.
Jeg vil skrive under marsjen og legge ut innlegg også denne gangen, men det må bli forholdsvis korte reportasjer. Så får jeg heller fylle på etter at vi har kommet heim.

Bare tiden vil vise hvordan denne bloggen vil se ut etter hvert.

¡ Al andar se hace camino !
(Ved å gå blir veien til).


Forberedelser:

Skøene:

Jeg vil starte med et sitat fra filmen "Forrest Gump"

"One, take good care of your feet. Two, try not to do anything stupid, like getting yourself killed".
Lt. Dan Taylor til Forrest Gump

Vel, vi skal ikke snakke så mye om "getting yourself killed"
selv om det dessverre forekommer, men heldigvis sjelden. Derimot
har vi sett minst en nestenulykke underveis i løypen.

Men føttene er viktig, sammen med magen (som jeg kommer tilbake til) er føttene det viktigste for en fin camino. Du må ha gode sko med god demping og nok inngått til at du ikke får gnagsår.
Uansett om du får gnagsår eller ikke bør du ha med en pakke eller to med forskjellige gnagsårplaster. Selv om du er heldig som meg, som vanligvis ikke trenger dem, bør du ha dem i beredskap. Du akan aldri vite. Trenger ikke du dem, fins det nok noen av de pilegrimene som er ute på veien rundt deg som får problemer. Det vet vi av erfaring.

Med fare for å bli anklaget for produktplassering, noe som det absolutt ikke er, så legger jeg ut et bilde som viser mitt skovalg for denne turen. Jeg kjøpte to nye par som når er inngått og klar.

Mine sko inngått og klar til avmarsj. 

Det er et par lette joggesko med god demping til tørre dager og et par noe tyngre Gore-Tex gåsko, med brukbar demping for regnværsdager. Noen går på fjellsko eller marsjstøvler. Det blir for tungt og jeg vil ikke anbefale det, hvis du da ikke trenger ekstra støtte for anklene.

Hvor lang tid bruker vi på å få inn slike sko? Veldig individuelt, tror jeg. Mine føtter er ikke særlig kravstore sånn sett så jeg har vel rundt 30km på hvert par.

På "fritida" bruker jeg vanligvis et par lette sandaler, avhengig av vær og temperatur ellers blir det et av de andre parene.

Skoene er det første du bør anskaffe deg av utstyr, slik at du får tak i dem som passer best og for klargjort dem i tide.

 Sokkene

Vi har kommet fram til at tynne ullsokker er det beste. De holder føttene varme i tilfelle du blir våt på beina og er skånsomme for føttene.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar