fredag 10. juni 2016

5 dager igjen - Som deg, vesle stein

De siste dagers endeløse meglinger på overtid i flysektoren satte sine spor og har lagt en demper på bloggeriet, men heldigvis kom de seg gjennom slalåmportene og ut på den andre siden med et papir begge parter... (well,you know the drill!)

Som deg, vesle stein (dikt)

Under de mange timers vandring hender det ofte at det dukker opp sanger i hodet, kanskje inspirert av føttenes taktfaste slag på underlaget. Denne takten blir ofte til en sang inne i deg. Som regel blir den værende inne i skallen, men noen ganger bryter det bare ut og det blir til en mer eller mindre sonor lytteropplevelse for min kone og medvandrer. Mest mindre er jeg redd :).

Andre ganger dukker det opp ett dikt.
Et slikt dikt som det nedenfor dukket opp etter noen endeløse timer med grusvei:






Således er mitt liv,
stein,
som deg. Som deg,
vesle stein;
som deg,
lette stein;
som deg,
stein som triller
på veiene
og på stiene;
som deg,
ydmyke pukkstein på veiene;
som deg,
som på dager med uvær
synker
ned i jordas gjørme
og så
gnistrer
under hovene
og under hjulene:
som deg, som ikke kunne brukes
som stein
til en pengebørs,
ei heller som stein til en rettsbygning
ei heller som stein til et palass
ei heller som stein til en kirke;
som deg,
eventyrlystne stein,
som deg
som kan hende er laget
bare for en slynge,
vesle og lette
stein.

Mye livsfilosofi i denne !

Men jeg må med en gang innrømme at dette er ikke mitt verk!
Bare oversettelsen.

Originalen heter "Como tú" og er av León Felipe (11.april 188418.september 1968) skrevet i 1962. Det ble, som flere andre spanske dikt brakt til meg gjennom visesangeren Paco Ibañez på tidlig 70-tall.
Det lyder slik:



Así es mi vida,
piedra,
como tú. Como tú,
piedra pequeña;
como tú,
piedra ligera;
como tú,
canto que ruedas
por las calzadas
y por las veredas;
como tú,
guijarro humilde de las carreteras;
como tú,
que en días de tormenta
te hundes
en el cieno de la tierra
y luego
centelleas
bajo los cascos
y bajo las ruedas;
como tú, que no has servido
para ser ni piedra
de una lonja,
ni piedra de una audiencia,
ni piedra de un palacio,
ni piedra de una iglesia;
como tú,
piedra aventurera;
como tú,
que tal vez estás hecha
sólo para una honda,
piedra pequeña
y
ligera...



og så dum var jeg at jeg solgte denne LPen  sammen med resten av vinylsamlingen min på 80-tallet"!
Nå er det ikke mulig å skaffe den, heller ikke på CD!





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar