torsdag 16. juni 2016

Transportdag - Fra Barcelona Sants til Burgos med tog.

Dagen er til nå brukt til å ta toget. Fra 09:30 til 15:30 med høyhastighetstog. Det gjorde 250 km/t når det ville, men lå ofte på lavere hastigheter. 
 

På første klasse - Preferente - var det stille og rolig, men det var litt fartstøy. Men ikke noe særlig kamp om toalettet. 
Å reise med tog er noe sløvende og jeg hadde satt på vekkerklokka på 30 minutter for ankomst Burgos , med episoden fra en gang jeg foretok en av mine rundreiser i Spania på 70-tallet i minne.
Da skulle konduktøren vekke meg da jeg skulle bytte tog på et ensomt sted i Navarra.
Han forsov seg, men stormet inn i kupeen min bare iført lue og underklær. Luen var tydeligvis viktig, den ga autoritet.
Det endte godt, jeg kom meg av i tide og sto fortumlet igjen på perrongen ei mørk natt på et øde sted etter å ha fått den  siste baggen av konduktøren med lue ut av døra akkurat da toget satte seg i bevegelse igjen.

Maten på toget var ikke noe særlig, vi redda blodsukkeret med sjokolade, nøtter og chips. 
Nistepakke kan være lurt hvis du vil ha skikkelig mat.
Barcelona Sants er en svær stasjon, men det er enkelt å finne fram og både security og innsjekk gikk fort unna. 

Togmat:
 

Togstasjonen i Burgos er nesten helt ny og den ligger nå i utkanten av byen. Du bør helst ta drosje, koster rundt €10. 

Hotellet , Palacio de los Blasones ****, kjenner vi fra før.Vi avsluttet forrige vandring på dette hotellet. Rom med eget kontorrom!

Vi har vært og fått oss mat. Det første forsøket med en pilegrimsmeny var mislykket, spesielt for "hu mor".En varmrett skal være varm! 

Vi var innom et vannhull og deretter  på Misa de Peregrinos i Burgos-katedralen., i et sidekapell der.
Jeg sa meg fornøyd med at jeg skjønte, ja faktisk alt. som ble sagt der framme hos prestene, men ikke alt  det som ble sunget eller svart av menigheten. Det var noe uklar diksjon der.
VI fikk tak i hver vår messetekst etterpå, Ingeleiv sin på engelsk og min på spansk.

Så begynte det å regne, et sikkelig styrtregn eller to etterfulgt av et noe mindre vilt, men likefullt vedvarende tegn.
Hva er det med oss og Burgos? 
I 2014 gikk vi heile sisteetappen til og inn i Burgos i regn. Regnet varte halve neste dag. Nå regner det altså og det fortsetter i morra.
Burgos er en fin by. Men for oss, blautere enn Bergen!

Men dagen endte lykkelig da vi blant et femtitalls kanaler på TV fant en som sendte eurofotball!

I morgen starter det, vi må ha bagasjen klarpakka og tagget kl 08:00




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar